Whatsapp ons! Direct Contact t. 0547 - 363 460
Holterweg 1  |  7475 AT Markelo

Myofasciale Triggerpoint therapie/Dry Needling

Triggerpoint therapie

Triggerpoint therapie is een zeer effectieve behandelmethode bij veel lichamelijke pijnklachten. Triggerpoints Dry Needling wordt sinds enkele jaren door fysiotherapeuten in Nederland toegepast en hoort tot het reguliere domein van de fysiotherapeut. De opleiding in Groningen werkt samen met dr. Jan Dommerholt van Myopain Seminars, Bethesda, MD, USA. De opleiding bestaat uit 3 modules, waarbij je in de eerste 2 modules leert de Myofasciale Triggerpoints manueel ( met de hand) te ontdekken en te behandelen. In module 3 leer je, als kers op de taart, deze Triggerpoints te behandelen middels Dry Needling.

MyofascialeTriggerpoint

MyofascialeTriggerpoints zijn pijnlijke spierverhardingen in een strakke band van een spier. Deze Myofasciale Triggerpoints kunnen lokaal (op de plek zelf) of uitstralende pijnklachten (op afstand) geven, ook kunnen Triggerpoints de aanleiding zijn voor bewegingsbeperkingen, stijfheid en krachtsverlies.

Deze Triggerpoints kun je manueel behandelen, met de hand, dmv. massage, rekken van spieren en ijsstrijkingen tijdens het rekken. Ook kun je deze Triggerpoints behandelen met behulp van Dry Needling.

Dry Needling

Dry Needling is een behandeltechniek, waarbij een zeer dunne, steriele, naald het Myofasciale Triggerpoint verschillende keren aanprikt. Deze techniek is gebaseerd op anatomische en neurologische principes.

De fysiotherapeut lokaliseert het Triggerpoint, plaatst het naaldje, dit naaldje wordt snel en nagenoeg pijnloos door de huid geprikt, waarna de fysiotherpeut het naaldje naar de Triggerpoint brengt. Als het naaldje het Triggerpoint bereikt reageert de spier meestal met een Local Twitch Respons (LTR), dit voelt aan als een elektrisch schokje ( schrikdraad-gevoel), de fysiotherapeut beweegt het naaldje dan heen en weer, om zoveel mogelijk spiervezels te laten ontspannen.

Na de behandeling geven de meeste mensen aan dat ze een beurs, zeurend spierpijn gevoel hebben, op de plek van het prikken of het uitstralingsgebied. Dit kan enkele uren tot 2 dagen aanhouden.

Deze na-reactie kan worden verminderd door warmte, koude en rekoefeningen voor de spieren. Meestal zijn een aantal behandelingen nodig om een goede reactie te krijgen, dit is o.a. afhankelijk van de duur van de klachten.

Het behandelen van Myofasciale Triggerpoints dmv. Dry Needling is goed toepasbaar bij o.a. hoofdpijnklachten, nekklachten, schouderklachten , armklachten, lage rugklachten, bekkenklachten en beenklachten. Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Acupunctuur maakt gebruik van energiebanen en meridianen. Dry Needling prikt het Triggerpoint in de spier aan en is gebaseerd op een andere theorie en onderzoeken.

Direct contact t. 0547 - 363 460
Holterweg 1